«ΑΡΙΩΝΑΣ» Ένας θρυλικός ποιητής - κιθαρωδός της αρχαίας Ελλάδας, που καταγόταν από τη Λέσβο. Φέρεται ότι έζησε στην αυλή του Περίανδρου, τυράννου της Κορίνθου. Θεωρείται επινοητής του διθυράμβου. Σήμερα «ΑΡΙΩΝ» ονομάζεται ο ΕΚΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ EΞΩPAΪΣTIKOΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ στο Χωριό «Σταυρός», στη Κέρκυρα.

Πέμπτη 2 Ιουλίου 2009

Η παλιά λατρεία της «Βυζαντινής Παναγιάς των Βλαχερνών» στα Κορνάτα!



Παναγιά, η Βλαχέρενα. Μία παλιά εκκλησία στα όμορφα Κορνάτα!
Στις 2 Ιουλίου γιόρτασε η Παναγιά η Βλαχέρενα στα Κορνάτα, στο Χωριό Σταυρός.
Οικοδεσπότες - επίτροποι, η οικογένεια Γιωτάκη.








Για την «Παναγιά την Βλαχέρενα»

Το όνομα «Βλαχέρενα» κατάγετε από την Κωνσταντινούπολη όπου εκεί υπήρχε μεγάλο ονομαστό μοναστήρι. Ο τύπος της εικόνας αυτής φέρνει το προσωνύμιο «Παναγιά Βλαχέρενα» γιατί αντιγράφει παλαιότερο πρότυπο εικόνας, που υπήρχε στην εκεί Μονή.

Αυτή η λατρεία «...της Βλαχέρενας» είναι αρκετά διαδεδομένη στην Κέρκυρα. Iδιαίτερα στα Κορνάτα... φαίνεται να είναι Βυζαντινό κατάλοιπο λατρείας... που συνηγορεί για την «στενή σχέση που φέρετε να έχουν αυτά τα χωριά με τους Βυζαντινούς στρατιώτες του Kομνηνού(!).

Το 1753 - 54, ο Πρωτόπαπας Σπυρίδωνας Βούλγαρης, περιόδεψε στην περιοχή και ...σχετικά με τη Βλαχέρενα... καταγράφηκε ότι...
«...Όμοιος απήλθεν εις ερημοκλήσιον της Υπεραγίας Θεοτόκου Βλαχερνών, μακριά από το χωρίον Σταυρού έως μίλια δύο ήμισυ, μετόχιον του αγίου «Παντελεήμονος του Υψηλού»... δεν έυρεν μόνον παρά τρία καντήλια μπρούτζινα.»

...Ενώ υπάρχει και παλαιότερη αναφορά για την εκκλησία Παναγία Bλαχέρενα, από τον Ιστορικό κ. Χαρίλαο Κόλλα, ο οποίος μετά από μελέτη και έρευνα στο «Ιστορικό αρχείο Κέρκυρας» βρήκε αναφορά της σε συμβολαιογραφικές πράξεις με χρονολογία 24/9/1589!!!

Ας σημειωθεί ότι οι χρονολογίες που αναφέρονται (από το Νοτάριο Τοξιότη Εμμανουήλ), δεν είναι κτητορικές, αλλά... τότε που συντάχτηκαν οι συμβολαιογραφικές πράξεις. Οι εκκλησίες του Σταυρού, σημαίνει ότι προ υπήρχαν... δεκάδες, ίσος και εκατοντάδες χρόνια πριν!

Ίσος, (ποιητική άδεια) να μπορέσουμε να υποθέσουμε πως... η καμπάνα - το σήμαντρο της τότε «Βυζαντινής Eκκλησίας της Βλαχέρενας» στα Κορνάτα... να κτυπούσε πένθιμα κατά την πτώση (1453) της Κωνσταντινούπολης!!! (όπως, άλλωστε και πολλές άλλες αρχικές εκκλησίες της Κέρκυρας...)

Αν και έχουν περάσει πολλά χρόνια από τότε... και η «Βυζαντινή Eκκλησία της Βλαχέρενας» προφανώς να έχει δεχτεί πολλές αλλαγές και παρεμβάσεις για την συντήρηση της... δεν παύει όμως, να στεγάζει, μέχρι σήμερα, την ίδια παλιά λατρεία της «Βυζαντινής Παναγιάς των Βλαχερνών»!



Η εκκλησία «Παναγιά η Βλαχέρενα» σήμερα ανήκει σε μία από τις παλιές ιστορικές οικογένειες του χωριού Σταυρός... την οικογένεια Γιωτάκη, που κατάγετε από ένα φημισμένο οπλαρχηγό... «καπετάν Γιώτη» με το όνομα! Όταν ένας κλάδος αυτής της οικογένειας κατήλθε στα Κορνάτα φαίνεται πως «υιοθέτησε» την παλιά «Βυζαντινή Παναγιά της Βλαχέρενας» (!) όπου και μέχρι τις μέρες μας την επιτροπεύουν.

.....................................................
Για τον «καπετάν Γιώτη»
.....................................................
Η παράδοση λέει ότι... κάποιος (?) «καπετάν Γιώτης» από την Ήπειρο, αφού σκοτώθηκαν τα παλικάρια του από τους Τουρκαλβανούς, αυτός και μερικοί δικοί του, κατάφεραν να φτάσουν στην Κέρκυρα, όπου και έκτισαν σπίτι στο Σταυρό.
Ο ονομαστός οπλαρχηγός της Χειμάρας, Γιώτης Σπυρίδων Γεωργίου, το Μάιο του 1875, βρίσκονταν ήδη στο ηρωικό Σούλι και σώζεται φωτογραφία του.



Στα Δαφνάτα, υπάρχει ακόμα σήμερα, το σπίτι του «Γιώτη»! Στην κτητορική πετρόγλυφη επιγραφή του, αναφέρει «Γιώτης Γεώργιος 1845». Αυτό δηλώνει πως οι Γιώτηδες υπείρχαν πριν του 1875 στο Σταυρό. Προφανώς ο γνωστός «καπετάν Γιώτης» (foto) ήταν γιος, αυτού που έκτισε το καστρόσπιτο. Αυτή τη στιγμή, το καστρόσπιτο, είναι σημείο ιστορικής αναφοράς για το χωριό και τους επισκέπτες του... αλλά είναι ερειπωμένο!

Η γιορτή της «Βυζαντινής» Παναγιάς της Βλαχέρενας», πρέπει να είναι αφορμή, για την αναζήτηση «χαμένων - ξεχασμένων» κομματιών της παράδοσής μας! Αυτή την παράδοση, (δηλαδή, τα «Βυζαντινά» χωριά της Μέσης) έχουμε υποχρέωση να την ερευνήσουμε, να την «συσκευάσουμε» πολιτιστικά και... γιατί όχι... να την «προβάλουμε» και τουριστικά. Η ιστορία του τόπου μας είναι το μέλλον των παιδιών μας!


.....................................................
Ποίημα γραμμένο και αφιερωμένο στους Kορνάτες
από τον PSMavro - Σταυριώτη

.....................................................

Eίμαι εγώ Κορνάτης - Ρωμιός - Βυζαντινός.
Ο Kομνηνός με έφερε - σε τούτα εδώ τα μέρη.
φρουρό να στέκω μ’ έβαλε, ορθός να πολεμώ... Ανατολή και Δύση.
Μα και Mοραΐτης είμαι και Κρητικός και Θράκας Mακεδόνας
...και από τα βουνά της Δωρικής Ηπείρου...
Αρχαίος Έλληνας, Βυζαντινός - Τώρα, Ρωμιός Κορφιάτης!

Aπό τότε που ήρθα εδώ - ένα έγινα με τον κάμπο.
Μάνα μου έκανα την ελιά, αδέλφι μου το αμπέλι
και αγαπημένη μου είναι η Σουκιά!
Μα, και στο βουνό, με ξερολιθιές, έζωσα το τόπο
να έχω και εγώ... μια σπίθα γης, δική μου!

Έλληνας ήμουν - και Έλληνας έμεινα!
Φράγκοι Καταλανοί, Βενετοί, Αγαρηνοί και Τούρκοι
εμένα δεν γονάτισαν! - Δεν κιότεψα!
Mάρτυρες μου...
η Παναγιά Βλαχέρενα - του Γιώτη - η Βυζαντινή...
των Πανταζέων, ο Άι Νικόλας ο Γουλουμής...
και ο Παντοκράτορας του Δήμου...
Άλλο Θεό δε λάτρεψα - παρά «Αυτόν» των πατεράδων μου!

Όλα τα είχα... και όλα τα έχω!
Kανέναν, εγώ, δε ζήλεψα ποτέ μου!
Μόνο, το γλυκολάλη κότσυφα, του βουνού τραγουδιστή,
και την πλουμιστή την πέρδικα, την παινεμένη,
και το γεράκι της Γράβας, που ψιλά πετά...

Μα, τώρα, ...όπως λογίζομαι,
σε αυτή τη γειτονιά, ...κάτι θαρρώ μου λείπει...
Αχ! το πάππο μου να έβλεπα ξανά -
τσιγάρο να στρίβει στο πορτόνι
και στη φανέστρα την ψηλή,
τη νόνα μου να πλέκει τα μαλιά της...

Αυτό μονάχα!

...................................................................

PSMavro- Σταυριώτης.
Συγγραφέας - Ζωγράφος.

Eλεύθερο προς δημοσίευση
Ευχαριστούμε για την ενημέρωση και προβολή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου